Experimentet med flygplanen!
Idén till att arbeta med flygplan uppkom ur en workshop som vi pedagoger, själva, arbetat med veckan innan fritids experiment. Syftet var då att prova olika ingångar på en utmaning för våra elever och hur vi pedagoger skulle kunna jobba vidare med olika ämnen kopplat till det? Vi provade olika ingångar, hur fångar vi elevernas intresse, när blir vi ömsesidigt beroende, vad gör en uppgift brinnande?
Vi arbetade i grupper och provade oss fram. Vad ville vi undersöka? Vilka hypoteser ville vi ställa? Och framförallt: Vad trodde vi eleverna ville undersöka och vilka hypoteser skulle de ställa för varandra?
Under tiden vi arbetade, så hade fritidsbarnen hemkunskap ”vägg i vägg” med vår workshop. Vi fick därför besök av ett av våra fritidsbarn: Emma, som följde vårt arbete med stort intresse. Vad berodde detta på? Att vi var engagerade och räknade, vred och vände, brottades med olika problem… Eller att vi vuxna faktiskt lekte OCH undersökte något samtidigt? Hur som helst, jag tyckte att idén med flygplanen var värd att undersöka vidare på vår experimentverkstad på fritids.
Sagt och gjort: Under tisdagen fick ettorna utmaningen att prova tre olika sorters papper till att vika pappersflygplan med.
1.tidningspapper
2. tonerpapper
3. tonerpapper med blank yta
Vad vill ni undersöka med de olika papperen?
Vi vill undersöka hur långt vi kan få ett flygplan att flyga!
Lex och Emil provade först att vika flygplan av det blanka papperet, utifrån en modell de båda kända till. Men de var inte riktigt nöjda med det… De bestämde sig för att kolla på Youtube: hur andra viker plan?
De provade, men det visade sig vara en stor utmaning att vika dessa plan. Efter många försök föreslog Emil att de skulle prova att vika deras egen idé i olika sorters papper istället. Kanske skulle de flyga olika långt? Vilket papper var snabbast? Och ska vi använda häftklammer eller tejp för att få planen stadiga?
Elsa, Wira och Bruna provar att vika på olika sätt av tonerpappret. De är överens om att de ska testa hur långt de kan få planen att flyga? De provar samma modell på planen i de andra typerna av papper allt eftersom. Vilket kommer att vara snabbast? Går det fortare om man dekorerar dem? Kanske inte, men de blir snygga! Och vi har fler idéer: vi sätter fast en svans, som på en drake!
Elvira provar tidningspapper och Ebba provar pappret med den blanka ytan.
Ebba provar att sätta fast en svans av videoband på planet av tonerpapper.
Planet kanske flyger snabbare om man lyckönskar det?
Spelar det någon roll hur jag kastar?
Hur många gånger ska jag kasta för att testa planet?
Ska någon annan än jag provkasta planet?
Hur kan vi mäta?
Det verkar gå lättare att kasta åt ett håll? Vad beror det på i så fall?
Solen i ögonen?
Vi är bättre på att kasta åt det ena hållet?
Vi är tröttare i armarna nu, för att vi testat planen en stund?
Vi provar att mäta hur långt planen kan flyga med hjälp av ett måttband.
Fortsättning följer nästa vecka!
Jenny